20071216

är dina tankar politiskt korrekta?

yahoo har en nyligen lanserad hemsida om presidentvalet i usa 2008. där finns bland annat tydlig statistik om varje kandidat. något som också finns är en ruta som berättar vilka de amerikanska väljarna är rasmässigt. låter som 1930-talet igen. helt otroligt egentligen att de finner det acceptabelt (och informativt) att skriva "66% caucasian", "15% hispanic"". tänk om vi i svensk politik skulle skriva "6% araber" eller "3% afro-svenskar". skulle nog bli ett jävla liv. för övrigt, skriver man "afro-svenskar" eller "afrika-svenskar"? vår tids mest relevanta fråga, efter klimathotet så klart, är vad vi definierar som rasism. tyvärr är själva diskussion alltför one-sided ty poängen med varje anti-rasistisk redogörelse är kollektiv skuldsättning av de boende i "nya landet"; så tröttsamt och kontraproduktivt. det krävs ett diskursbrott, det vill säga en diskussion av det tabubelagda ämnet om acklimatisering. detta skrivs i ett tillstånd av oro. är jag rasist som tänker dessa tankar? är jag rasist för att jag ifrågasätter relationen mellan svenskar och invandrare? är jag helt enkel rasist för att jag använder termen invandrare så är vi helt enkel jävligt fucked. då är steget till "80% europé" (termen kaukasier används generellt ej utanför ryssland/öst, usa eller av fascistoida ideologer) inte långt.

No comments: