20060506

the art of being nice - or was it kind?

det finns jävligt många människor på denna jord som är otrevliga. vad handlar det om? dålig karaktär? osunt förnuft? naivitet? arrogans? jag vet inte. den viktiga frågan är väl egentligen varför det finns någon som agerar 'elakt'.

"...it's a lot easier to do something big and bad than it is to do something big and good."

en annan viktig fråga; varför vara otrevlig mot någon som absolut inte är det? jag vill tro att det handlar om osäkerhet (vilket det säkerligen gör) men också om lättja. det är trots allt, lättare att gå genom livet med armbågar utåt. varför göra livet svårare än vad det är? jag är inte troende och tror absolut inte på ett liv efter detta (även om jag önskade så vore fallet) men är säker på att en god människa mår bättre i slutet av dagen.

är man udda om man anser livet vara felaktigt konstruerat? frågan är berättigad ifall man ställer sig själv frågan 'har något av det du gjort fått dig att må bättre'. jag kan ärligt svara ja på den frågan. det problematiska däremot är att människor som kan svara nej fortsätter göra evil deeds.

jag vet inte vad syftet med denna post är. varje människa kan nämna en händelse i sitt liv då denne/denna mött en illasinnad människa. vad var utgången? varför hände det? är isolationism ett alternativ? trots att isolationism oftast brukar tillämpas på en nations agerande måste man kunna klassificera människor efter agerande. vad är rätt? det finns inga superhjältar i denna värld. vem hjälper dig då du faller?

No comments: